Jak českým seniorům pomáhá "Síť digitálních asistentů"

02.12.2025

Představte si, že jste starší člověk, který má potíže s ovládáním moderních technologií, které se ale stále více stávají nutností pro běžné úkony. Na koho se ale v nutnosti obrátit, aby vám vše s trpělivostí a odborností vysvětlil? Od toho je tu Moudrá síť s digitálními asistenty, kterou v rámci Akčního plánu PZK a MA 21 podporujeme formou propagace. 

Co je to Moudrá síť

Jde o projekt ve formě služby, která je nabízena zejména seniorům, aby minimalizovala generační digitální propast. Moudrá síť aktivizuje dobrovolníky - digitální asistenty a jejich koordinátory po celé republice, kteří mají za úkol pomoct a poradit člověku, který potřebuje z nějakého důvodu využít moderní technologie, ale neumí to.

Vedle toho se Moudrá síť zaměřuje na organizaci místních Digitálních poraden, přípravu a zaškolení digitálních asistentů.

Celý projekt vychází z mnohaleté práce spolku Moudrá Sovička, z.s., který se už od roku 2015 věnuje vzdělávání seniorů pomocí školení, kurzů a konzultací. Projekt mohl být významně posunut v oblasti IT díky dobrovolném zapojení expertů z komunity Česko.Digital, ale také samotných seniorů a studentů středních škol.

Digitální asistenti a jak požádat o jejich pomoc

Digitální asistent může být kdokoliv. Od běžných občanů, přes odborníky, až po žáky škol a členy organizací. Dobrovolnictví v Moudré síti je uznáno jako součást praxe a studenti ji tak mohou využít ve svém životopise. 

Moudrá síť funguje jednoduše. Vlastně se jedná o webovou aplikaci, v které zájemce o pomoc vyplní základní údaje:

  • Rok narození
  • S jakým zařízením potřebuje zájemce pomoci (mobilní telefon, počítač, tiskárna, jiná zařízení)
  • Detailnější popis, s čím zájemce potřebuje pomoct
  • Jednoduchý název problému
  • Možnost přiložení fotografie problému
  • Místo setkání (v knihovně, doma, na dálku, na veřejném místě)
  • Kontaktní údaje

Na základě požadavku dojde k osobnímu setkání s digitálním asistentem, který se zájemcem daný problém vyřeší a pomůže mu vše objasnit, aby si do budoucna sám věděl rady.

S čím mohou mít senioři problémy?

Myslet si, že člověk v každém věku dnes zvládne jakoukoliv technickou záležitost, je velký omyl. Bohužel tak často dochází k mezigenerační technologické propasti. Čím starší jednotlivec je, tím hůře se přizpůsobuje a chápe význam a fungování technologií i aplikací. Značný vliv na to může mít i strach, obzvláště díky neustálým informacím, které upozorňují na rizika a nebezpečí v digitálním světě.

Senior tak může mít problém se stažením aplikace, fungováním sociálních sítí, nastavením e-mailu, celkovým zabezpečením a například dvoufázovým ověřováním, narazit ale může i při nastavení Wi-Fi nebo mobilního telefonu, případně propojení různých zařízení v domácnosti přes Wi-Fi a Bluetooth.

Často se rovněž stává, že má takový člověk problém i s jednoduššími technologiemi, které vyžadují základní uživatelský servis. Například výměna a objednání požadovaného toneru do tiskárny.

A právě takovou pomoc senioři v Jihomoravském kraji nepochybně velmi ocení.