Jak českým seniorům pomáhá "Síť digitálních asistentů"
Představte si, že jste starší člověk, který má potíže s ovládáním moderních technologií, které se ale stále více stávají nutností pro běžné úkony. Na koho se ale v nutnosti obrátit, aby vám vše s trpělivostí a odborností vysvětlil? Od toho je tu Moudrá síť s digitálními asistenty, kterou v rámci Akčního plánu PZK a MA 21 podporujeme formou propagace.

Co je to Moudrá síť
Jde o projekt ve formě služby, která je nabízena zejména seniorům, aby minimalizovala generační digitální propast. Moudrá síť aktivizuje dobrovolníky - digitální asistenty a jejich koordinátory po celé republice, kteří mají za úkol pomoct a poradit člověku, který potřebuje z nějakého důvodu využít moderní technologie, ale neumí to.
Vedle toho se Moudrá síť zaměřuje na organizaci místních Digitálních poraden, přípravu a zaškolení digitálních asistentů.
Celý projekt vychází z mnohaleté práce spolku Moudrá Sovička, z.s., který se už od roku 2015 věnuje vzdělávání seniorů pomocí školení, kurzů a konzultací. Projekt mohl být významně posunut v oblasti IT díky dobrovolném zapojení expertů z komunity Česko.Digital, ale také samotných seniorů a studentů středních škol.
Digitální asistenti a jak požádat o jejich pomoc
Digitální asistent může být kdokoliv. Od běžných občanů, přes odborníky, až po žáky škol a členy organizací. Dobrovolnictví v Moudré síti je uznáno jako součást praxe a studenti ji tak mohou využít ve svém životopise.
Moudrá síť funguje jednoduše. Vlastně se jedná o webovou aplikaci, v které zájemce o pomoc vyplní základní údaje:
- Rok narození
- S jakým zařízením potřebuje zájemce pomoci (mobilní telefon, počítač, tiskárna, jiná zařízení)
- Detailnější popis, s čím zájemce potřebuje pomoct
- Jednoduchý název problému
- Možnost přiložení fotografie problému
- Místo setkání (v knihovně, doma, na dálku, na veřejném místě)
- Kontaktní údaje
Na základě požadavku dojde k osobnímu setkání s digitálním asistentem, který se zájemcem daný problém vyřeší a pomůže mu vše objasnit, aby si do budoucna sám věděl rady.
S čím mohou mít senioři problémy?
Myslet si, že člověk v každém věku dnes zvládne jakoukoliv technickou záležitost, je velký omyl. Bohužel tak často dochází k mezigenerační technologické propasti. Čím starší jednotlivec je, tím hůře se přizpůsobuje a chápe význam a fungování technologií i aplikací. Značný vliv na to může mít i strach, obzvláště díky neustálým informacím, které upozorňují na rizika a nebezpečí v digitálním světě.
Senior tak může mít problém se stažením aplikace, fungováním sociálních sítí, nastavením e-mailu, celkovým zabezpečením a například dvoufázovým ověřováním, narazit ale může i při nastavení Wi-Fi nebo mobilního telefonu, případně propojení různých zařízení v domácnosti přes Wi-Fi a Bluetooth.
Často se rovněž stává, že má takový člověk problém i s jednoduššími technologiemi, které vyžadují základní uživatelský servis. Například výměna a objednání požadovaného toneru do tiskárny.
A právě takovou pomoc senioři v Jihomoravském kraji nepochybně velmi ocení.


